قوانین کار

  • نکات مهم در خصوص قرارداد کار با کارفرما (حقیقی حقوقی)

     

    نکاتی در خصوص قرارداد کار

    1) موضوع قرارداد

    در صورتی که دچار مشکلات حقوقی شوید، مراجع رسیدگی کننده اولین قسمتی که به آن توجه خواهد کرد "موضوع قرارداد"است. پس باید در قسمت موضوع قرارداد،به صورت دقیق و کامل توضیح دهید که در مدت قرارداد چه کارهایی را باید انجام دهید و کار شما دقیقا چیست؟

    2) مدت زمان قرارداد

    در صورتی که قرارداد شما دائمی است، باید این مورد در قرارداد مشخص شود و در صورتی که قرارداد شما برای مدت خاصی حتی چندسال می باشد، باید تاریخ شروع کار و اتمام کار به دقت در قرارداد درج شود.

    3) کار همراه با بیمه یا بدون بیمه

    اگر قرارداد، مشمول قانون کار باشد، کارفرما ناچار به بیمه نمودن کارگر یا کارگران خود خواهد بود.

    4) مبلغ قرارداد

    مورد مهم بعدی این است که در مورد زمان قرارداد استخدامی به شما چه مبلغی پرداخت خواهد شد و در چه تاریخی ؟ باید تمام جزئیات پرداختی و دریافتی در قرارداد ذکر شود. حقوق شما در چه تاریخی به حساب شما واریز می شود؟به چه شماره حسابی؟واینکه پاداش،حق اولاد،حق ماموریت و ... برای شما محاسبه خواهد شد یا خیر! این مورد باید به صورت دقیق و با جزئیات کامل در قرارداد درج شود.

    5)مرخصی و تعطیلات

    مدت زمان دریافت مرخصی و روزهای تعطیل و همچنین با حقوق یا بدون حقوق بودن مرخصی نیز در قرارداد کار ذکر شود.

    6) تمدیدیه قرارداد

    در برخی موارد پس از پایان مدت زمان قرارداد، کارفرما(حقیقی یا حقوقی)تمایل به ادامه همکاری و تمدید قرارداد دارد؛ این مورد می تواند در قرارداد ذکر شود که تمدیدیه قرارداد میتواند کتبی یا شفاهی باشد منع قانونی ندارد.

    7) قوانین شرکت

    هر شرکتی قوانین و مقررات داخلی خود را دارد، پس در قراردادهای کاری این بند نیز اضافه خواهد شد، بهتر است تمام قوانین را با دقت مطالعه کنید تا دچار مستئل داخلی شرکت نشوید.

    8)تسویه حساب

    تسویه حساب کارگران باید بلافاصله پس از اتمام قرارداد یا کار ایشان انجام شود. در صورتی که در این خصوص شرطی ضمن عقد در قرارداد موجود باشد، اگر بر خلاف قانون یا شرع نباشد،می تواند ملاک عمل قرار گیرد.

    9)فسخ قرارداد

    قراردادها باید در چهار نسخه تهیه شوند و تمام نسخه ها به همراه برگه ها و پیوست ها به مهر و امضای هر دو طرف و دو شاهد برسند؛ یک نسخه از قرارداد نزد طرف اول و یک نسخه نیز نزد طرف دوم میماند. در صورتی که کارفرمایی قصد نگهداری هر دو نسخه را نزد خود داشت، به هیچ عنوان قبول نکنید.

طراحی سایت و سئو توسط بهار آرام
Top