فناوری لجستیک -لجستیک چیست؟

لجستیک یک سیستم جامع نگر است که اهتمام آن در نظر گرفتن راه حل بهینه برای رسیدن به مقصود است.یعنی همه ابزارها را در دسترس قرار می دهد و آنگاه با توجه به موقعیت تصمیم می گیرد که از چه روش و ابزاری استفاده کند.

لجستیک به عنوان یک روش کلی دید خود را به پهنه ای وسیع تر می گستراند و از بالا دست به قضایا می نگرد و تصمیم می گیرد که چه فرآیندی انجام شود و یک مدیریت دست بالا است.

در صنایع تولیدی یا خدماتی،هدف یا رسالت کلی به نوعی دستیابی به رضایت مشتری عنوان می شود. در حقیقت این رضایت مشتری است که باعث دستیابی سازمان به سود می شود.

اولین فرآیندی که در تعریف لجستیک مهم به نظر می رسد شامل برنامه ریزی اجرا و کنترل می باشد.

فناوری لجستیک

اهمیت اقتصادی لجستیک :

وند رو به رشد جمعیت و تبع آن رشد تقاضا باعث شکل گیری بازارهای فروش کالا و همین طور مراکز عرضا خدمات و کالاها شده است.

توزیع کالاها از مبدا تولید تا رسیدن به دست مصرف کننده نهایی به عنوان یک جزء مهم از تولید ناخالص ملی کشورها مبدل شده است. با توجه به این مهم، فعالیت های لجستیکی بر میزان نرخ تورم، نرخ بهره وری، نرخ سود و هزینه های مربوط به انرژی و دیگر خصوصیات اقتصادی تاثیرگذار است.

تعریف لجستیک از نگاه انجمن مدیریت لجستیک CLM

لجستیک بخشی از فرآیند زنجیره عرضه است به طوریکه جریان موثر و کارای انبارش کالا،خدمات و اطلاعات وابسته به آنها را از نقطه شروع تا نقطه مصرف به منظور برآورده نمودن نیازمندی های مشتری برنامه ریزی، اجرا و کنترل می نماید.

سه ویژگی اساسی لجستیک :

1.صرفه جویی های هنگفت در هزینه ها

2.کسب رضایت مشتری و افزایش فروش

3.عامل موثر در کسب برتری رقابتی در بازار

محققین لجستیک را علمی چند رشته ای که ترکیب مهندسی،اقتصاد و تئوری سازمان می باشد قلمداد می کنند، بطوری که در امور خرید،برنامه ریزی،تولید،بازاریابی و ... نقش اساسی بازی می کند.

مدیریت زنجیره تامین دارای سه فرآیند عمده است که عبارت اند از :

1.مدیریت اطلاعات

2.مدیریت لجستیک

3.مدیریت روابط Relationsheip Management

مديريت اطلاعات : امروزه نقش ، اهميت و جايگاه اطلاعات براى همگان بديهى است . گردش مناسب و انتقال صحيح اطلاعات باعث مى‌شود تا فرآيندها موثرتر و كاراتر گشته و مديريت آنها آسان‌تر گردد. مديريت اطلاعات هماهنگ و مناسب ميان شركا باعث خواهد شد تا تاثيرات فزاينده‌اى در سرعت، دقت، كيفيت و جنبه‌هاى ديگر وجود داشته باشد. مديريت صحيح اطلاعات موجب هماهنگى بيشتر در زنجيره خواهد شد.

مديريت لجستيك : در تحليل سيستم هاى توليدىموضوع لجستيك بخش فيزيكى زنجيره تامين را در بر مى گيرد. اين بخش كه كليه فعاليت‌هاى فيزيكى از مرحله تهيه ماده خام تا محصول نهايى شامل فعاليت‌هاى حمل و نقل، انباردارى، زمان‌بندى توليد و... را شامل مى شود، بخش نسبتا بزرگى از فعاليت‌هاى زنجيره تامين را به خود اختصاص مى دهد. در واقع ، محدوده لجستيك تنها جريان مواد و كالا نبوده بلكه محور فعاليت‌هاى زنجيره تامين است كه روابط و اطلاعات ، ابزارهاى پشتيبان آن براى بهبود در فعاليت‌ها هستند.

مديريت روابط: مديريت روابط ، تاثير شگرفی بر همه ی زمينه های زنجيره تامين و همچنين سطح عملکرد آن دارد . بسياری از شکست های آغازين در زنجيره ی تامين ، معلول انتقال ضعيف انتظارات وتوقعات و نتيجه رفتارهايی است که بين طرفين در گير در زنجيره به وقوع می پيوندد. علاوه بر اين ، مهمترين فاکتور برای مديريت موفق زنجيره تامين ، ارتباط مطمئن ميان شرکا در زنجيره است به گونه ای که شرکا اعتماد متقابل به قابليتها وعمليات يکديگر داشته باشند. کوتاه سخن اينکه در توسعه هر زنجيره تامين يکپارچه ، توسعه اطمينان واعتماد در ميان شرکا وطرح قابليت اطمينان برای آنها از عناصر بحرانی ومهم برای نيل به موفقيت است.

لجستیک تجاری:

همکاری سازمانهای بزرگ یا بازارهای بین المللی باعث احساس نیاز به لجستیک جهانی و شبکه لجستیک جهانی شده اند.

تعريف لجستيک از نگاه انجمن مديريت لجستيک :

لجستيک فرايند برنامه ريزی ،اجرا و کنترل موثر وکارايی جريان وانبارش کالاها وخدمات واطلاعات وابسته به آنها از نقطه ی شروع تا نقطه ی مصرف به منظور برآوردن احتياجات مشتری می باشد.گستره لجستيک وابسته به 2 مفهوم نقطه مصرف ونقطه شروع می باشد. لجستيک مديريتی جامع است که بر کليه سيستم های توليدی احاطه داشته وکليه ی فعاليت های يک شرکت را تحت تاثير قرار می دهد به عبارت بهتر لجستيک بر تمام فعاليت های عملياتي يک شرکت يا مجموعه ای از شرکت ها که هدف مشترکی را دنبال می کنند تاثير مستقيم يا غير مستقيم دارد. اين هدف مشترک برای شبکه شرکت ها می تواند همان برآورده کردن نيازهای مشتری باشد.

 

 

طراحی سایت و سئو توسط بهار آرام
Top